Удължаване на сроковете за прием на проектите по всички заложени мерки от ПРСР за следващата година. Това е едно от предложенията на Българската асоциация на консултантите по Европейски програми (БАКЕП), свързани с излязлата наскоро индикативната годишна работна програма (ИГРП). 
 
[news]
За много от мерките, планирани за 2017 г., е заложен срок за кандидатстване от един месец – това са 6.1., 6.4.1., 7.2., 7.3. и др. 
От БАКЕП предлагат този срок да се увеличи, като един от аргументите е, че в условията за кандидатстване по процедури по Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), пише, че срокът за това е не може да бъде по-кратък от 60 дни, а за инфраструктурни проекти – от 90 дни (чл. 11 постановление на министерския съвет 162/05.07.2016 г.). 
Според асоциацията другата причина е, че чрез съкращаването на сроковете за кандидатстване се ограничава възможността за адекватна подготовка на проектни предложения. „Това е в особена сила при бенефициенти, възложители по ЗОП“, се казва в позицията на БАКЕП.
 
Консултантите считат, че съкращаването на срока означава по-късно оповестяване на условията за кандидатстване, включително критериите за подбор на проектни предложения, които са ключови при вземане на решение и инвестиране в процеса на кандидатстване. „Пример за това е подмярка 7.2. на ПРСР, по която кандидатстват основно общини и разходването на публични средства за подготовка следва да се основава на информирано решение на общинските съвети и ръководствата на общините“, обясняват от асоциацията. 
 
Чрез това съкращаване на сроковете се ограничава и периодът на информационната кампания за процеса на кандидатстване. „Т.е. не се осигурява достатъчно информация и публичност при предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, което е един от принципите на ПРСР, ЗУСЕСИФ и ПМС 162/05.07.2016“, се казва в позицията на БАКЕП.
Според асоциацията така се скъсява и периодът за получаване на разяснения, предвиден в наредбите за прилагане на мерки от ПРСР. 
 
Цитираното постановление на правителството предвижда кандидатите по процедури да искат разяснения в срок до 3 седмици преди изтичането на срока за кандидатстване, а разясненията да се оповестят в 10-дневен срок от получаване на искането, но не по-късно от две седмици преди изтичането на срока за кандидатстване
 
„При обявяване на прием на проекти за срок от един месец, както е планирано по ИГРП 2017, на практика сроковете за изискване и предоставяне на разяснения се скъсяват по начин, който ограничава възможността за предприемане на мерки и информирано решение от страна на бенефициентите, особено когато става въпрос за разработване или осигуряване на допълнителни документи към проектното предложение. Пример за такава лоша практика е приемът по под-мярка 7.2. през м. септември 2016 г., когато на част от въпросите дори не беше даден отговор не само в предвидения по наредбата срок, но и до края на срока за кандидатстване“, твърдят от БАКЕП. 
 
По-дълги срокове 
От асоциацията предлагат да се увеличат сроковете не по-малко от 60 дни за мерките, които не включват инфраструктурни дейности. Не по-малко от 90 дни за мерките, които включват инфраструктурни дейности. 
 
Друг проблем е, че в индикативния график  е заложен прием на проекти по подмярка 6.4.1. „Инвестиции в подкрепа на неземеделски дейности“, за която обаче все още няма публикувана наредба за прилагане. 
„Тъй като целта на ИГРП е да информира на достатъчно ранен стадий потенциалните бенефициенти по програмата за планирания приемна проекти, крайно препоръчително е в колона „Примерни допустими дейности“ на ИГРП действително да се изброят допустимите дейности, за които ще се предоставя подкрепа през 2017 г. по начина, по който ще бъдат включени в бъдещата наредба“, категорични са от БАКЕП. 
 
Губи се важна информация
Според асоциацията е възможно те да не съдържат  всички заложени дейност, но това е информация, важна за потенциалните бенефициенти. „Тя ще им позволи да направят информиран избор в процеса на подготовка на проектите си през следващата година“, обясняват от организацията. 
 
Друг съществен момент е планираният прием по подмярка 7.2„ Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“. „На практика в ИГРП са изброени всички предвидени в ПРСР дейности, с изключение на дейностите за социална инфраструктура“, обясняват от асоциацията и допълват, че във връзка с това имат няколко предложения. 
 
Според тях дейностите за изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на спортна инфраструктура към момента не фигурират в Наредба № 12 от 25.07.2016 г. за прилагане на подмярка 7.2., въпреки че са заложени в ПРСР. „В случай, че се планира прием за тези дейности, наложително е да се направи съответната промяна в Наредба 12“, отбелязват от БАКЕП и продължават: „Препоръчително е в ИГРП да се заложат единствено примерни дейности, за които се планира прием на проекти през 2017 г., тъй като ролята на ИГРП е да предостави надеждна информация на потенциалните бенефициенти в подготовката на какви проекти е целесъобразно да инвестират. Това още по-наложително поради факта, че потенциални бенефициенти на мярката са общините, които са възложители по Закона за обществените поръчки и възлагателните процедури отнемат значително време и ресурс“. 
 
Фокус върху неотваряни мерки
Последното предложение на асоциацията на консултантите е да се промени периода на прием по подмярка 4.2. БАКЕП предлага мярката да бъде отворена след приключване на финансовата 2016 г. „Считаме, че са предвидени нереалистично голям брой приеми през 2017 г., които или няма да бъдат осъществени или ще доведат до пълно блокиране на работата на ДФЗ“, заключват от асоциацията. 
Според тях трябва да се редуцира броят на мерките за следващата година, като фокусът падне върху тези, които не са отваряни.