Започна ново обществено обсъждане на Наредбата за прилагане на мярка 6.3 Стартова помощ за млади земеделски стопани по Програмата за развитие на селските райони. То се налага след въведени съществени промени по Наредбата в следствие на първото обществено обсъждане. Кои конкретно са важните промени за кандидат бенефициентите по мярката, обобщи пред Фермер.БГ Антоан Чаракчиев, главен експерт в отдел Конкурентоспособност на земеделието в Дирекция Развитие на селските райони в МЗХ.
 
Г-н Чаракчиев, кои са основните корекции и промени, които са нанесени в Наредбата за мярка 6.3, нанесени след първото обществено обсъждане?
Най-важната промяна е в член 5, ал. 12, т. 3, която касае доходите от предходната година – по отношение на регистрацията на земята първоначално имаше едно-единствено условие – да е регистрирана по Закона за подпомагане на земеделските производители и по Закона за ползване на земеделските земи. Сега малко разширихме обхвата във връзка с потребностите на кандидатите, тъй като много от тях по един или друг начин не са спазили буквата на Закона и остават извън това изискване... Така че малко разширихме обхвата с три допълнителни условия. Именно това е и една от основните причини, поради която публикувахме отново Наредбата за обществена консултация
[news]
Какви са тези допълнителни условия?
Новите условия касаят тези стопани, чиято земя е била под аренда или под наем за предходната година и първото условие е да са регистрирани по чл. 37Б от Закона за ползване на земеделските земи. Новите две условия са да е бил регистриран в Анкетната карта за предходната стопанска година – т.е. да е бил регистриран като земеделски стопанин и имотите да фигурират в анкетната карта. И третият вариант е да имат нотариална заверка от предходната година. 
 
Може ли да обобщим с какви документи ще се доказват приходите от земеделска дейност, които трябва да представляват 33%?
Вариантите са два – или със собствена земя – тогава режимът е по-освободен и няма други изисквания. Вторият вариант – ако е под наем, тя трябва да отговаря на едно от трите изисквания по-горе. Те не са комулативни, т.е да се изпълнят и трите, необходимо е да се изпълни едно от трите условия. 
 
Предвижда се и промяна за животновъдните обекти. Обяснете каква е тя...
В първия вариант на Наредбата беше записано, че те задължително трябва да подлежат на регистриране, а сега за кандидатстването приемаме и само да са вписани в системата на животновъдите.
 
Тоест не е задължително да са регистрирани...?
Да, при самото кандидатстване. След това обаче, при изпълнението на бизнес плана, задължително трябва да се спазят правилата за регистрация. 
 
Залага се възможността за задаване на въпроси от страна на кандидатите...
В полза на бенефициентите за първи път включваме възможността за въпроси и отговори по време на кандидатстването, по препоръки на заместник министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев. Тоест, когато имаме прием, бенефициентите могат да задават въпроси, като ние се ангажираме до 10 дни преди изтичането на крайния срок за кандидатстване, да им бъде отговорено. Въпросите ще се задават по електронен път към експертите на МЗХ. Желателно е когато бенефициент задава въпрос, да застава с името си зад него, а не да е анонимен.
 
Какви са сроковете за обработка на документите след приемането им, от страна на администрацията?
Съкратихме сроковете за обработка на заявленията  - т.е. поставихме крайни срокове за областните структури, тъй като мярката е децентрализирана.
 
Какви са заложените срокове?
Първоначално имаше възможност за удължаване – във връзка с разследвания, уточнявания на факти. А сега сме дали 1 месец краен срок за обработка на документите.
 
Постижим ли е действително този срок?
Постижими са – при желание всичко е постижимо. 
 
До кога ще продължи общественото обсъждане на документа?
Проектът на Наредбата беше публикуван за обществена консултация на 14-ти май – за 14 дни и ще изтече в първия работен ден – на 30 май.
 
Кога може да се очаква обнародването на Наредбата във финалния ѝ вариант?
През втората седмица на месец юни. 
 
А заповедта за прием?
В същите срокове – най-късно до втората седмица на месец юни. 
 
Тоест отварянето на приема ще се забави спрямо индикативния график, който предвиждаше – 30 май?
Приемът може би ще закъснее заради второто обществено обсъждане, което не беше предвидено. По-важно е обаче да изчистим правилата за кандидатите.  
 
Кога е реалистичният срок за отваряне на прием по мярка 6.3?
Приблизително около последната седмица на месец юни може да стартира прием по мярката за малките стопанства. 
 

София БЕЛЧЕВА, Фермер.БГ