Младата българка Магдалена Стефанова е разработила облачна система за управление на яйцеферми. “Cocofarm” е софтуер, който дава възможност на фермера да проследи ежедневния процес в стопанството си през мобилния телефон. 
 
 
„Тази иновация позволява по-добро управление и проследимост на птичите продукти, предоставя данни за разходите и продукцията в реално време, а също така предлага анализи и предложения за увеличение на доходността“, каза Стефанова за Фермер.БГ. 
 
 
Тя разказа, че още като дете е помагала в семейната кравеферма и така през годините в нея се е развила привързаност към сектора. Професионалната й кариера обаче се развива в технологичната сфера. 
 
„През 2014 година двата пътя се преплетоха и идентифицирах, че има нужда от нов продукт, не само в България, а като цяло, най-малко в Европа. Сега е точното време, защото ние комбинираме три технологии – облачни технологии, мобилни технологии и Интернет на нещата на автоматично събиране на данни от сензори“, обясни Стефанова.
 
Тя допълни, че когато липсва някой от изброените компоненти, това няма да бъде подходящо и адекватно решение за фермерите. Облачните технологии дават достъп до данните и функционалността отвсякъде, по всяко време. 
 
„Вече не е нужно да стоиш на настолния компютър, за да проверяваш как върви работата в стопанството. Облачните технологии отговарят на ежедневния процес на фермера“, добави тя. 
 
Стефанова обясни, че тогава идва необходимостта от мобилните технологии - чрез тях всичко може да се извърши през мобилния телефон. Данните се събират автоматично, дава се възможност за създаване на единен център за управление, където има точната информация, в желаното време, на правилното място.
 
 
„В последните години тези три технологии се развиха и така се оформи тази подходяща комбинация. Те създават предпоставка за решение, което фермерите могат да разберат и да използват без да има големи разходи и да се занимават с нехарактерни за тях дейности“, каза тя.
 
По думите й идеята е да се предоставят решения за всички животновъди, но началото е поставено в сектор „Птицевъдство“. Софтуерното решение е подходящо за ферми с над 40 000 кокошки. По нейни изчисления това прави системата интересна за над 100 000 ферми на територията на ЕС и коло 52 000 в САЩ. Освен за производителите на яйца и птиче месо, „Cocofarm” е подходяща и за фермери, които отглеждат крави, овце и други селскостопански животни, свързани с хранително-вкусовата промишленост.

Характерен за всички тях е малотрайният характер на продукта - мляко, сирене, месо – фактор с основно значение при разработването на системата, поясни тя.
 
„Има още много неща, които не сме направили. Човек постоянно трябва да създава нови функционалности и да се стреми да отговаря на нуждите в сектора. Срещнахме много трудности по пътя си и ще продължаваме да срещаме“, сподели Стефанова. 
 
Според нея този тип решения в сектора са иновация, с която самите стопани все ощи не са свикнали, и не мислят, че подобно нещо им е нужно. Те го приемат, но не могат да визуализират как точно би се вписало в ежедневната им работа. 
 
„Ние предлагаме цялостна интегрирана система, а това дава много свобода, информация и възможности. Фермерите са скиптично настроени, имат по-голям интерес дали може да бъде закупено по някакви програми, отколкото да се инвестира заради по-добрата пазарна позиция на стопанството, достъпа му до повече клиенти“, коментира тя. 
 
По думите й благодарение на факта, че “Cocofarm” е изнесена в интернет, системата позволява достъп през компютър, таблет или смартфон – всичко, което има връзка с глобалната мрежа.