Малцина европейци, а дори и не всички българи, са чували за Момчиловци – селото, сгушено нависоко в склоновете на Родопите близо до границата с Гърция. В Китай обаче Момчиловци се е превърнало в нарицателно за загадки, чудеса и дълголетие. На негово име дори е наречена напитка от кисело мляко, която направо подлудява китайските потребители.
 
 
Това лято село Момчиловци прие стотици гости от Китай, които участваха в третия китайско-български „Фестивал на киселото мляко“. Навред се виждат табелки на китайски, които насочват гостите към залата за лекции, посветени на чудотворното влияние на киселото мляко върху здравето - или пък към дегустации на кисело мляко и сирене.  
 
"Всеки китаец знае две неща за България - кисело мляко и рози", обяснява Лин Лин от Шанхай, един от гостите.
 
Хората от Момчиловци са свикнали с китайските гости, откакто през 2009 г. фирма за пръв път достави в Китай бактериите, открити в местното кисело мляко. С помощта на тези бактерии фирмата разработи за китайските потребители напитка от кисело мляко. Тя се консумира със сламка, не е така гъста и действа освежаващо. Не е забравен и произходът на напитката, която е кръстена "Момчиловци", а на етикета се вижда българска девойка в народна носия.
 
В Китай този момчиловски айрян е известен със съкратеното име „Мосилян“ и е шампион по продажби в този процъфтяващ сектор. Напитката се продава в повечето супермаркети, а реклами за нея са обичайна гледка по автобусните спирки и по телевизията. Популярността ѝ особено нарасна след скандала със замърсеното мляко на прах в Китай, който накара много потребители да се ориентират към марки, които се смятат за международни или традиционни и следователно – за по-безопасни.
 
В Момчиловци живеят около 1000 души, а годишно в селото идват около 1000 китайски туристи при общ брой на гостите от около 5000-6000, обяснява кметицата Сийка Суркова.
 
"Броят им нараства всяка година и това е нормално, като се има предвид огромната рекламна кампания за киселото мляко в Китай, от която ние печелим", добави тя.