Методи Стефанов е производител, преработвател и търговец на етерични масла. В стопанството си, в калоферското село Манолово, той отглежда 3 000 декара с етерично-маслени култури – маточина, маслодайна роза, лавандула, бял равнец, немска лайка, римска лайка, невен и безсмъртниче.
 
 
Етерично-маслените култури се развиват доста бурно. Но хора, които са далеч от реалността и пазара, дават грешна информация и вкарват останалите в заблуда. Истината е, че пазарът на етерично-маслени култури расте и то с много бързи темпове, каза за Фермер.БГ Методи Стефанов.
 
Според него всеки пазар има своите специфики и е напълно нормално при насищане на пазара първо да се гледа качеството на маслата. 
 
„Качеството е функция на няколко неща: първо, правилно подбраният сорт, второ – почвено-климатичните условия и трето - добрата агрономия. Когато тези три условия се спазват на лице е едно продуктивно стопанство, което при всички положения води до добри приходи“, коментира производителят. 
 
 
По думите му последните няколко години пазарът на маточина нараства многократно. Преди около 4-5 години насажденията в страната буквално са се броили на пръсти, а маточината, която се е отглеждала е била за суха билка, което е много различен сорт от маслодайната маточина. 
 
„В момента са засадени и предстои да се засадят много нови декари с маточина, а преди нямаше насаждения. Това е причината цената на тази култура да падне толкова за две години“, обясни Стефанов.
 
Той коментира, че основният пазар на продукта е зад граница. Като първата цена за килограм масло от маточина е била 4 000 – 4 800 лв. Миналата година стойността пада с хиляда лева - 3 000 – 3 800 лв./кг. Тази година маточината започва да се търгува на 3 000 лв./кг, а в момента, в зависимост от качеството, цената за килограм е 2 000 – 2 500 лв.
 
„Част от производителите са стресирани, защото първата цена на маточината беше много висока. Засяха се много площи и всеки иска да реализира продукцията си, но според мен пазарът ще успее да поеме произведеното на тази цена. Тази култура има бъдеще“, прогнозира производителят.