Въпреки големите очаквания на земеделските производители, че ще получат реално подпомагане по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), близо 2970 кандидата са с неясно бъдеще относно своите проекти, а за всички останали производители, които все още не са се възползвали от възможностите на ПРСР, демотивиращо подейства изказването от вчера на шефката на ДФ „Земеделие” Калина Илиева, която коментира, че действащите наредби по ПРСР са неефективни и спешно ще бъдат променени. Това се казва в становище на Асоциацията на земеделските производители в България.

Илиева подчерта, че както е очаквала констатациите в одита са свързани с „трите оферти” при кандидатстване, необходимостта от ревизиране на контролните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП) при избор на изпълнител по общинските проекти по ПРСР и свързаността между фирмите. Изявленията на Илиева относно констатациите от одита на Европейската  комисия, прозвучаха по-скоро като обяснение защо спира приема и одобрението по цялата Програма, което логично създаде напрежение и сериозни тревоги сред земеделските производители.

Много обезпокояващо за земеделските стопани, които чакат одобрение на своите проекти вече доста повече от нормативно установените срокове (много повече от 4 месеца) е заявеното от Илиева, че за всички оставащи за обработка заявления по програмата ще важи ново правило – кандидатът за закупуване на машини по мярка 121 с вече подаден проект ще трябва да предоставя по 3 оферти за земеделска техника от една марка, но от различни търговци и вносители.

На практика новото правило означава, че кандидатите, които вече са представили оферти, трябва да търсят нови. В момента според изискванията в наредбата стопаните предоставят по три независими съпоставими оферти, но моделът и марката на техниката може да са различни. Всичко това, в допълнение с неяснотата дали ще получават по-малък процент от тази година и дали ще има финансов ресурс за тях, обезкуражава съвсем кандидатите и им налага допълнителни административни усложнения.

Още повече безмислено изглежда да се предлага такава промяна в наредбата, при положение че досега одобрението на проектите за земеделска техника се извършва от експертите на ДФЗ не на база на данните от трите оферти, а въз основа на извършено от експертите пазарно проучване и база данни на ДФЗ за средни пазарни цени на земеделска техника.

Друг важен момент, на който трябва да се обърне внимание преди да бъдат направени промените е и това, че някои от кандидатите вече са закупили съответната техника, което е допустимо съгласно програмата, и те няма да могат, а  и е безмислено да представят нови оферти. В крайна сметка не трябва кандидатите, подали своите проекти, но все още неодобрени, да са най-потърпеши поради това, че ДФЗ не е осигурил достатъчно административен капацитет, така че проектите да се одобряват в срок.

Поредното повдигане на въпроса за „трите оферти” от страна на Европейската комисия показва, че се повтарят грешките направени по Програма САПАРД и че администрацията на ДФЗ не се е поучила от тях.

Заявената решителност от Калина Илиева, че тези промени ще бъдат факт в наредбите, защото Брюксел така е казал, създава усещане, че всичко вече е решено и че ние просто изпълняваме, без да се спазва редът, който е установен за промяна на законодателството по прилагането на ПРСР – обсъждане в постоянните работни групи към Комитета по наблюдение (КН) на ПРСР и вземане на решение от КН.

Според АЗПБ предлаганите промени не представляват ефективни управленски решения за отблокиране на програмата, а е по-скоро поредния отговор на ЕС без да е съобразен с българската действителност в земеделието.

За съжаление основният извод, който може да се направи от прилагането на ПРСР е, че българските земеделски производители усетиха членството ни в Европейския съюз само като постоянно променящи се все по-високи изисквания към тях и непрекъснати съмнения за злоупотреби със средства на ЕС.