Какво са иновациите и как те помагат на българските земеделски производители? Това беше темата на дискусия, в която Байер България представи идеите си и решенията в тази насока, които ще предложи на българските земеделски производители. 
 
 
Жечо Мурзов, мениджър продажби в Байер България, дивизия Кроп Сайанс, разказа за опита си в работата с родните производители: 
 
„Искам да направя една кратка ретроспекция на развитието на българското земеделие през последните 12 години, понеже преди толкова години влязох активно в този сектор.
 
Считам, че през този период има наистина огромно развитие, защото си спомням, когато имах контакт със земеделците през 2004-2005 г., добиви в зърнените култури в рамките на около 400-450 кг пшеница, царевица – 500 кг, 200-250 кг слънчоглед, бяха изключително добри добиви.Виждаме, че 10-12 години по-късно нещата са много различни. 
 
 
Много различни са и вложенията, които трябва да бъдат направени, за да бъдат тези резултати. От тази гледна точка считам, че този сектор много силно се разви. Кои са основните предизвикателства сега според нас? Едно от ключовите неща са разходите, които се плащат за ренти. Това е един огромен разход, който се вкарва“.
 
По думите му, за да се случват нещата правилно и този бизнес да бъде рентабилен, трябва да се намерят начини да се инвестира и в иновации, които да дават възможност на земеделците да изкарват достатъчно средства. Г-н Мурзов добави, че един от елементите за повече приходи са напояването, новите хибриди, които предлагат семенарските компании. 
 
„Аз лично съм виждал колко голямо повишение на добива се случва при включването на тези иновации в производството.  Когато започнах си спомням, че земеделците не използваха фунгициди в производството на зърнени култури. 2004 -2005 г. беше много спорадично използването на фунгицид в пшеница. Само, ако имаше много сериозни проблеми, се влизаше и обикновено това ставаше доста късно.
 
В рамките на тези 10 години виждаме трайно нарастване в използването на тези фунгициди. Като тук имаме и директна връзка и с повишаването на добива. Ако трябва да включим и още един елемент, които повиши средния добив, това е използването на повече химия“, заяви г-н Мурзов. 
 
 
Според него след 2020 г. в Европа ще има много силно ограничаване на химичните средства и на активните вещества.  Ето защо Байер като лидер в областта на растителната защита, купи една от водещите  в световен мащаб компании за биологични продукти.
 
Според компанията бъдещето няма да бъде на чисто биологичните продукти. Причината за това е, че при зеленчукопроизводството и овощните насаждения се използват основно биопродукти, но при зърнопроизводството, което е основният земеделски сектор в България,  може да се работи много трудно само с биологични продукти. 
 
„Ние ще предложим на земеделците в България една интегрирана защита, която след това ще иска много повече познания. Ще се опитаме да съчетаем химичните средства с биологични продукти. От едните ще използваме това, че по-малко натоварват растенията с остатъчни количества, а от химичните продукти ще използваме това, че те все още са много по ефективни“,  каза г-н Мурзов и допълни:  
 
„През 2017 г. фирма Байер предлага комплексни иновации. От една страна са продуктите, като един от най-блестящите представители е фунгицидът Авиатор. Защо фунгицидът „Авиатор“ е изключителна иновация – затова защото няма аналог на българския пазар.
 
Това е фунгицид, който се използва в житни култури и дава възможност на земеделците да имат едно много дълго последействие и една много комплексна защита от абсолютно всички икономически важни болести при житните култури.  Освен добрата, дълга защита  имаме и т.на. физиологичен ефект, който дава възможност при неблагоприятни условия продуктът да ни предпази от значително ограничаване на добива. Ето защо считам, че „Авиатор“ ще даде възможност на земеделците да изкарат повече добив, респективно и повече пари“.  
 
Допълнително предимство на Авиатор е формулацията, която дава възможност да се работи с по-малък работен разтвор. Това е продукт, който може да бъде смесван с много други химични агенти, като листни торове и хербициди. 
Този ключов продукт се използва във Великобритания, Германия, Франция. Това са държави, където се реализират добиви в рамките на 1 тон, 1,2 тона пшеница. 
 
 
„Моята препоръка и послание към производителите е да видят какво ще изкарат от даден продукт, в който ще инвестират и тогава да разберат дали е скъп или евтин. Има една приказка на Рокфелер – Не ме е страх от големите разходи, страх ме е от малките приходи. 
 
Нека да не се фокусираме колко сме инвестирали, а колко можем да изкараме. И въпросът е какво ще се случи с тези фиксирани разходи, които не ни дават добив. Това е рентата. Трябва да се предприемат мерки за нормализиране на развитието“, категоричен е специалистът. 
 
По думите на г-н Мурзов едно от най-важните неща в областта на земеделието е експертизата и Байер като компания, която има много близък контакт със земеделците вижда, че те се нуждаят от добри експерти.
 
Той обясни, че е много важно да се дава ноу-хау към земеделците, което те после да могат да използват. 
„По отношение на сервиза, който ще предложим през 2017 г., ние инвестираме в обучение на нашите регионални представители. Обучения, които да им дадат комплексното познание по отношение на производството. С други думи, когато вие бъдете посетен от представител на Байер, той няма да има познанията само по отношение на растителната защита или само по отношение на продуктите на Байер.
 
Той ще може да ви даде консултации по отношение на обработките, по отношение на торовете, както и по отношение на цялостната технология. Което считам, че е много важно, защото когато човек има комплексната картина, може да направи много по-добра консултация“, обясни г-н Мурзов.  
 
Обучението на регионалните представители на Байер ще се проведе от специализиран консултант от САЩ, който ще им даде познания по отношенията на технологиите. Една от тях е No-till технологията. Идеята е да се помогне на земеделците да оптимизират производството си, без да вкарват допълнителни средства. 
 
 
„Когато видиш полето, да кажеш ако намалиш скоростта на сеялката, ще постигнеш 10 процента по-висок добив.  Идеята ни да инвестираме в това нещо е да можете вие, земеделските производители,  да разпознавате в лицето на нашите представители  хора, които наистина разбират вашите нужди“, обясни г-н Мурзов. 
 
Това не са единствените иновации, които Байер България, дивизия Кроп Сайънс ще предложи на земеделските производители през 2017 г. През настоящата година компанията ще възроди своята лоялна програма – Бонус клуб, която ще даде допълнителна възможност за подаръци на своите клиенти. Нейното официално стартиране ще бъде през месец април.
 
Чрез нея клиентите, доверили се на Байер, ще могат да се възползват от допълнителни услуги, продукти за растителна защита, решения за устойчиво земеделие, пътувания, както в страната, така и в чужбина. Едновременно с нея компанията ще предложи мобилни приложения и информационна линия за бързи и спешни връзки.
 
Научете повече за продуктите и промоционалните предложения на Байер на www.cropscience.bayer.bg и от регионалните представители на компанията.