Розите масово изцъфтяват, а преработвателите са буквално затрупани с цвят. Това каза за Фермер.БГ изпълнителният директор на Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика (БНАЕМПК) Николина Узунова. 
 
 
Това ще продължи и следващите пет-шест дни и поставя някои дестилерии пред затруднение в обработването на цвета, а оттам логично води и до спад в изкупната цена на розовия цвят, обясни Узунова. 
 
Тя отрече да има натиск върху розопроизводителите, каквито мнения се появиха и обясни, че това е нормална пазарна ситуация, когато има изобилие на една суровина. 
„Още повече, че заради това дестилериите са по-взискателни към качеството на цвета, който им се предлага“, каза Узунова.  
 
Тя каза, че в момента може да се говори напълно сигурно за пик на кампанията, но колко дълга ще бъде, ще зависи само от времето. 
 
 
„Към момента изкупната цена на розовия цвят е 3.00 лв. – 3.20 лв. за килограм розов цвят. Има отделни реализирани продажби на цена 3.50 лв. тази цена може би ще се задържи и в следващите дни. Миналата година беше много нехарактерна. Причината не е в това, че кампанията беше по-дълга или че цветът беше повече, а защото се реализираше на много високи цени. Никога допреди розова кампания 2016 не сме били свидетели на продажби на розов цвят на над 5 -6 лв., а на места и на 7.40 лв. тази цена беше нечувана. Средната изкупна цена също беше много висока – над 4 лв., което пак беше нечувано“, каза изпълнителният директор на БНАЕМПК. 
 
Общото становище на бранша е, че причината за това е изключително слабата реколта през 2015 г. 
„Затова през 2016 г. трябваше да бъде компенсирана тази липса на розово масло за две години. Обаче тази година сме в коренно различна ситуация. Освен добрата реализация, все още има и непродадено количество розово масло от миналата година. Когато контрагентите от международните компании са с натрупани резерви от миналата година, когато е дадена вече индикация, че цените от миналата година са нечувани – миналата година розовото масло се търгуваше на 12 000 евро. Това е чудесна цена, но трябва да има кой да я плати“, заяви Узунова. 
 
По думите й в момента чуждите компании са в България, за да придобият лични впечатления  по отношение на това как върви кампанията и техните индикации са да се внимава за цената на маслото, което ще бъде предлагано. 
 
 
По отношение на лавандуловата кампания Узунова заяви, че е рано да се правят прогнози. Самият бранш също все още не е готов да дава предположения. Надяват се годината да е по-топла и суха, което е най-доброто за лавандулата и нейното изцъфяване. 
 
„Би следвало втората половина на юни кампанията да започне.Иначе продължава тенденцията на засаждане на лавандула. Въпросът е не колко масло ще произведем, а как ще бъде реализирано то. Това, че в последните години станахме лидер на нетрадиционно голямо количество лавандулово масло беше посрещнато добре от пазара, което означава, че се разширяват и нишите, в които то се реализира“, отбеляза Николина Узунова и допълни, че хубавото е, че нашите производители реагират на промените на пазара, като вече се предлага  биологично лавандулово и биологично розово масло.